Bryg og branding

By 26. maj 2017Ikke kategoriseret

Er J-dag – det var i går aftes kl. 21.00 – en folkefest eller snarere endnu et lavpunkt i danskernes drukkultur, orkestreret af Tuborg som en ren marketingtriumf?

Siden 1990 har Tuborg som bekendt haft succes med at gøre et stort nummer ud af frigivelsen af juleøllen, der oversvømmer flere danske byer med letpåklædte nissepiger, gratis udskænkninger og opkast den første fredag i november. Man kan mene meget om danskernes drukkultur (dansk unge har som bekendt verdensrekord i alkoholforbrug), men lad os i denne ene sammenhæng holde forargelsen ude af ligningen. Det er godt gået af Tuborg at placere J-dagen – herunder med kontinuerlig branding gennem mere end 20 år – som en del af vores måde at fejre julens komme på.

Julebryg er fra en brandingperspektiv en bedrift med niveau med Coca-Colas isbjørne; ikke dårligt. Isbjørne er, så vidt det vides, lige så farlige så gråbjørne. Men ikke i Coca-Colas version. Her er de hyggelige og venlige krammedyr 🙂

Branding tager tid, i dette tilfælde mere end to tiår. Og den fungerer bedst, når grundhistorien flettes tæt sammen med kulturel selvbevidsthed. I Danmark er det med Tuborg lykkedes at gøre juleøldrikning til et kulturelt pejlemærke. Thumbs up.