Cannes Lions – Danish Soul Searching

By 3. juli 2017Ikke kategoriseret

Så er der delt priser ud i Cannes til bedste, globale PR. Her er et billede af juryen.

Enighed om nogle principper: PR handler ikke kun om medieopmærksomhed. Det handler om at påvirke holdninger og adfærd, dvs. understøtte forretningsmål.

Hvad kendetegner vinderne? En god idé. I centrum for alle projekterne er der som hovedregel en enkel og god idé, der kan beskrives med ganske enkelte sætninger. De gode ideer reducerer jo støj og kompleksitet. De dårlige fylder bare mere på, kaster larm og ballade ind i manegen og håber, at et eller andet virker. Gode eksempler er fx operahuset, der fremfører deres finansielle årsrapport fra scenen, hvor sangerne synger tallene. Forlaget, der udgiver en bog med blæk, som forsvinder efter 2 måneder, og som derfor SKAL læses. Den slags ting.

Geografiske observationer: Interessante ting fra Australien, der er ekstremt gode til produkt-PR og har været det i mange år. Eksplosive ting fra Libanon, der tilsyneladende er en kreativ smeltedigel. Solide ting fra Sverige. Og nærmest ingenting fra Danmark. 1400 bidrag i alt, 71 på shortlisten – én fra Danmark. Taler for sig selv. Et eller andet er jo gået galt, og det er klart, at det er noget, juryen snakker om. Sverige og Norge har fine bidrag, mens Danmark tilsyneladende ikke har prioriteret konkurrencen. Det går jo ikke. Jeg tror, at branchen må lave lidt soul searching før næste år, hvis vi vil tages alvorligt uden for landet.

Ellers noget? Ja, at ideen i centrum skal sidde lige i skabet og ofte gør det. Og så de mere fjollede: Reality-TV inspirerede bidrag er der mange af. Lav en rum af glas, stil det op på en hovedbanegård og lad en overvægtig taber gøre rent, spise, motionere etc., men vi filmer det. Voila! PR for rengøringsmiddel. Den slag er der meget af. Loser in a box, kalder jeg det. Nogle i juryen kan lide det, nogle hader det.