Kommunikation til begge hjernehalvdele

By 26. maj 2017Ikke kategoriseret

Er det ikke tankevækkende som de velfærdspolitiske diskussioner altid føres i en byge af tal. Sådan var valgkampen, hvor politikere og medier konstant diskuterede karakteren af ”den objektive sandhed,” og sådan er også disse dagens tophistorier om sundhedsvæsenet, folkeskolen etc. der jo ikke synes at hænge sammen, uanset hvilken kugleramme, man bringer i anvendelse.

En skæv kommunikation, der  er glimrende beskrevet i Daniel Pinks bestseller fra 2006 A Whole New Mind. Pink hævder, at vi lever i en tidsalder, der forudsætter både ”high concept” og ”high touch”, dvs. evnen til at sammenfatte samfundets kompleksitet i mønstre, fortællinger, billeder. Pink påstår ikke, at logik og rationalitet – informationer med kolde data – er ligegyldige. Tværtimod er de forudsætningen for at kunne fokusere på de relevante problemer og mål. Men Pink understreger, at emotionelle værdier som design og fortællinger er vigtige for alle, der vil vinde andres tillid og opmærksomhed.

I en vis forstand tager Pink naturligvis udgangspunkt i det, vi ved om menneskets to hjernehalvdele. Den højre side er emotionel, musikalsk og følelsesstyret. Den venstre er fokuseret på facts og hårde data. Hvis vi vil nå andre mennesker er det nødvendigt at appellere til begge hjernehalvdele.

Selv bruger jeg tit ”dashboards” som supplement til mere omfangsrige kommunikationsstrategier, brand platforme etc. Man har rapporten – og her er så på én side visualiseringen, der sammenfatter fx processens elementer, mål, milepæle og målgrupper. Dashboardet kan ikke erstatte strategien og de mange data, men det kan sammenfatte tingene i en visualisering, der fungerer rent kommunikationsmæssigt.

Tænk, hvis politikerne gjorde dét?

Et fremragende eksempel på dashboard-eksekvering er denne visualisering af det amerikanske nationalbudget – Death & Taxes. Èn side, med et samlet overblik og stof til timers læsning, tænkning og diskussion.