Politisk markedsføring

By 26. maj 2017Ikke kategoriseret

Tankevækkende som den gammeldags reklame, outdoor og annoncer pludselig dominerer den politiske kommunikation. Tal fra Gallup Adfacts viser, at de politiske partier i valgkampen øgede deres reklameforbrug til op imod det tredobelte.

Jeg skrev forleden en analyse i Politiken om, at der med reklamerne og målgruppefokuseringen reelt er tale om klassisk markedsføring, men jo nye toner i det politiske liv. Det moderne parti ligner i langt højere grad en klassisk marketingvirksomhed, hvor kernen – med forskeren Sigge Winther Nielsens ord – er den permanente opmærksomhed på kundernes, dvs. vælgernes, tilfredshed. Kunden har altid ret, og derfor må den politiske købmand tilpasse sit varesortiment efter kundens ønsker og behov.

Problematisk, hvis vi betragter det politiske liv ud fra klassiske, samtaledemokratiske idealer. Men måske ikke kun, eftersom partierne alt andet lige også rykker tættere på vælgerne; partierne er kort sagt nødt til at lytte. Politikkens fremtid ligner dermed til forveksling den situation, vi også kender fra moderne brandingteori. Nike, Starbucks og Apple er symboler på moderne, kommercielle fællesskaber. Det samme kan den moderne partiorganisation blive. Et socialt samlingssted, der tilbyder stærke fællesskaber gennem strategiske – eller kyniske – forretningsaktiviteter som kundedata, reklamekampagner og interaktive platforme.